Tarmo Megi (Tarmo Mägi) ir automobiļu nomas uzņēmuma “ABC Rent Eesti” nomas vadītājs un jau ilgāk nekā sešus gadus viņš nodarbojas ar simtiem automobiļu pārvaldību. Tā ir liela pieredze ar lielu autoparku, kurā ir vērts dalīties. Mēs jautājām Tarmo, kā organizēt savu darbu, ja uzņēmumā ir tik daudz automobiļu.
Lūdzu, iesākumā pastāsti, kas īsti ir uzņēmums “ABC Rent”?
“ABC Rent” ir automobiļu nomas uzņēmums, kas piedāvā automobiļus uz īsu un ilgu nomas periodu. Īstermiņa noma parasti ir no vienas dienas līdz dažām nedēļām, ilgtermiņa noma parasti ir līdz pieciem gadiem jeb alternatīva līzingam. Mēs esam Igaunijā dibināts uzņēmums un darbojamies jau vairāk nekā desmit gadus.
Kāds ir jūsu autoparks?
Aktīvajā sezonā jeb vasarā ir aptuveni 150, ziemā – 100 īstermiņa nomas automobiļu. Kopā ar ilgtermiņa automobiļiem mums ir aptuveni 300 automobiļu, tātad autoparks, kas tiek pārvaldīts, ir ļoti liels. Automobiļus izvēlamies atbilstoši klientu pieprasījumam un mums ir vieglie automobiļi, mikroautobusi un furgoni jeb visu veidu B kategorijas automobiļi. Nobraukumi nav tik lieli, kā tiek uzskatīts attiecībā uz nomas automobiļiem, vidējais nobraukums ir aptuveni 30 000 kilometru gadā.
Pēdējos gados esam centušies uzturēt savu autoparku pavisam jaunu – visi mūsu automobiļi ir jaunāki par 15 mēnešiem. Agrāk nomas automobiļus izmantojām arī ilgāk nekā piecus gadus, bet tie tiek ļoti intensīvi lietoti un ir vēlams tos nomainīt agrāk. Pirmkārt, klients drīzāk vēlas braukt ar jaunu automobili, un, otrkārt, nomas automobiļi tik ilgā periodā pārāk “nogurst” – tos izmanto ļoti dažādi cilvēki, tiem ir dažādi braukšanas stili un tā tālāk. Pat apkopjot un rūpīgi mazgājot automobili, to nevar uzturēt briljantā kārtībā.
Visi nomas automobiļi mums pašiem ir līzingā, ilgtermiņa nomas automobiļi uz pieciem gadiem vai līdz 100 000 kilometru nobraukumam, īstermiņa nomas automobiļi – uz 15 mēnešiem vai līdz 45 000 kilometru nobraukumam. Šādi nosacījumi mums ir izveidojušies un laika periodi šķiet saprātīgi arī mūsu klientiem.
Protams, ir vērts ņemt vērā, ka automobiļa izmantošana tikai 15 mēnešus, noteikti ir nomas automobiļu specifika – parasts uzņēmums savus transportlīdzekļus tomēr varētu ņemt līzingā uz trim līdz pieciem gadiem.
Kas vispār nomā automobiļus Igaunijā?
Īstermiņa nomas automobiļus parasti nomā ārzemnieki un ārvalstu igauņi, kas īslaicīgi apmeklē Igauniju. No mums arī nomā automobiļus tad, ja paša automobilis, piemēram, tiek remontēts, tā teikt, automobiļa aizstāšanai.
Ir arī jauna tendence: ja ģimenēm nav automobiļa un ja rodas plāns doties ārpus pilsētas atklāt Igauniju, nomā automobili uz vienu vai pāris dienām. Ja strādājat un dzīvojat pilsētas centrā, bērniem skola ir netālu no mājām, tas ir saprātīgs risinājums un nav arī ikdienas rūpju par to, kur atrast stāvvietu ar automobiļiem pārpildītajās ielās.
Ar kādiem automobiļiem cilvēki vēlas braukt?
Izvēloties nomas automobili, liela uzmanība tiek pievērsta cenai. Piemēram, mēs nopietni apsvērām KIA Stinger – tas būtu kaut kas jaudīgāks un īpašāks nekā vidēji, bet tā nomas cena būtu tik liela, ka tas nebūtu saprātīgi. Neviens nevēlas to iznomāt, ja cena ir pārāk augsta.
Katrā sezonā mums ir jauna izvēle, vasaras automobiļu plānošana sākas jau oktobrī. Ziemā priekšroka vairāk tiek dota apvidus automobiļiem, piemēram, Kia Sportage. Mazas riepas un sniegs īsti nesader, tāpēc izvēlas kaut ko augstāku. Izvēloties automobili, ļoti svarīga ir zīmolu atpazīstamība. Pieprasīti ir Toyota un Škoda automobiļi, pēdējā laikā arī KIA.
Šogad saņēmām Mazdas nomai par ļoti labu cenu. Automobiļi ir ļoti labi, bet cilvēki nav pieraduši iznomāt Mazdas – tas nav klasisks nomas automobiļa zīmols – parasti tiek nomāti pazīstami zīmoli, kuru kvalitāte un papildaprīkojums ir pat sliktāks nekā jaunpienācējam. Interesanti šķiet tas, ka Mazda ir ļoti augstas kvalitātes auto – taču no Japānas – bet cena ir pat zemāka nekā vairākiem tās pašas klases Eiropas automobiļiem.
Tomēr starp zīmoliem lielu atšķirību nav. Pirmajos pāris gados neviens automobilis nebojājas vairāk kā citi. Vainas sākas pēc vairāk nekā 100 000 kilometru nobraukuma, bet šādu automobiļu mūsu autoparkā nav. Ja ņem automobili līzingā, vispārīgi ar lieliem remontdarbiem jāsaskaras nebūs.
Tomēr attiecībā uz ļoti lielu nobraukumu ir redzamas lielākas atšķirības. Piemēram, tiek pārdoti 10–15 gadus veci BMW, Mercedes un citu marku luksusa automobiļi, kas ir nobraukuši pat vairāk nekā 350 000 kilometru, un cenas nemaz nav zemas. Nez kāpēc pārdošanā nav lētāku automobiļu ar tik lielu nobraukumu. Kaut gan man šķiet: lai gan pirmajos piecos gados nav būtisku atšķirību, daži automobiļi tomēr iztur ilgāk, citi “nogurst” ātrāk. Luksusa automobiļi acīmredzot tiek būvēti izturīgāki nekā “ātrās modes” automobiļi.
Īstermiņa nomai ir vienkāršs noteikums: piedāvājumā ir jābūt jauniem automobiļiem par iespējami lētu dienas cenu. Cilvēks grib jaunu automobili un viņam nav lielas nozīmes, kāda ir marka. Galvenais, ka automobilis ir labā stāvoklī un var braukt. Tāds pats princips varētu attiekties uz uzņēmuma autoparku. Papildaprīkojumā ir jābūt visam elementārajam: elektriskie priekšējie logi, vienmērīga ātruma uzturētājs, gaisa kondicionētājs. Attiecībā uz pārnesumkārbu: agrāk mums vairāk bija manuālās, tagad ir pretēji. Automātiskā pārnesumkārba ir ērta klientam un drošāka izvēle autoparka pārvaldītājam – automāts nomaina ātrumu optimālā laika brīdī un pārāk nenoslogo motoru, tādējādi ilgākā perspektīvā ļauj saglabāt automobili labāk nekā manuālā pārnesumkārba.
300 automobiļu pārvaldība acīmredzami nav viegla. Kā varat būt pārliecināti, ka visiem automobiļiem nepieciešamie darbi un apkopes tiek veikti īstajā laikā?
Tas tiešām ir diezgan liels darbs. Divreiz gadā riepu maiņa, riepu uzglabāšana, automobiļu mazgāšana, apkopes un tas viss trim simtiem automobiļu!
Mums ir stabils princips, ka skaidrības labad par šīm darbībām ir jābūt atbildīgai vienai konkrētai personai, pretējā gadījumā skaidrība pazudīs un kāds darbs var palikt neizdarīts. “ABC Rent” komandā ir atsevišķs autoparka pārvaldnieks, kurš seko apkopēm, riepu maiņai un arī nogādā automobiļus uz apkopi.
Arī moderna tehnika neapšaubāmi atvieglo autoparka pārvaldību. Automobiļu rādītāju panelis pats dod signālu, kad tuvojas apkopes laiks. Fleet Complete izsekošanas sistēma ļauj novērot visus automobiļus. Svarīgākais tehnoloģiskais palīgs ir mūsu pašu attīstīta platforma – “ABC Rent” automobiļu reģistrs. Tajā par katru automobili ir norādīts tā VIN kods, reģistrācijas numurs, apskates, apkopes un visi citi veiktie darbi. Ja apskate vairs nav spēkā, sistēma ziņo par to. Ja automobilis ir jāremontē, to var reģistrēt automobiļu reģistrā.
Vēl viens ļoti svarīgs aspekts ir konkrēti sadarbības partneri un vienošanās, kas padara mūsu dzīvi daudz vienkāršāku. Visas mūsu riepas tiek uzglabātas vienuviet, tur notiek arī riepu maiņa. Ar ilgtermiņa klientiem ir noslēgta vienošanās, ka viņi paši dodas nomainīt riepas, – tā ir ērtāk klientam un arī mums.
Par autoparku jābūt atbildīgai vienai konkrētai personai.
Desmit gados mums ir izveidojusies ļoti laba darba organizācija. Izstrādātās procedūras un IT sistēmas lielā mērā atbalsta automobiļu pārvaldību. Pateicoties tam, mēs varam saglabāt diezgan mazu komandu – ar nomas biznesu un automobiļiem mums nodarbojas tikai trīs cilvēki. Citiem vārdiem sakot, esam sakārtojuši lietas tā, ka 300 automobiļu pārvaldība ir diezgan vienkārša!
Kādas problēmas saistās ar liela autoparka pārvaldību?
Pirmajos gados, protams, bija sarežģītāk visu pārredzēt un pārvaldīt, nebija vēl iesakņojušies procesi un IT sistēmas nebija tik labas kā šodien. Bet tagad šīs lietas ir nostājušās savā vietā.
Ar nomas automobiļiem ir tā, ka visi automobiļi nav pastāvīgi braucienos. Daži stāv nedēļām autostāvvietā un tad mēdz iztukšoties akumulatori. Mēs meklējām problēmai risinājumu, lai jebkura veida ierīces patērētu mazāk enerģijas. Piemēram, Fleet Complete komanda noregulēja izsekošanas ierīces tā, lai tās, ja automobilis stāv, paziņotu savu atrašanās vietu retāk. Akumulatoru iztukšošanās tagad ir retāka.
(redaktora piezīme: Fleet Complete GPS sistēma arī uzrauga transportlīdzekļu akumulatora spriegumu. Pamatojoties uz to, ir iespējams izveidot automātisku paziņojumu – kad akumulatora spriegums sāk samazināties, sistēma sūta e-pasta ziņojumu. Lasiet vairāk par akumulatora sprieguma krituma paziņošanu https://blog.fleetcomplete.lv/k%C4%81-nov%C4%93rst-automobi%C4%BCu-akumulatoru-izl%C4%81d%C4%93%C5%A1anos).
Vai par lielu autoparku ir jāaizpilda daudz pārskatu?
Lielu pārskatu mums nav. Ir gan ikmēneša norēķini ar klientiem un mēs pastāvīgi kontrolējam autoparka izmaksas, bet tas nav atsevišķs pārskats par autoparka pārvaldību.
Nobraukumus mēs reģistrējam pēc nomas perioda beigām mūsu automobiļu reģistrā. Kad atdodam automobiļus – attiecībā uz īstermiņa nomu tas notiek pēc 15 mēnešiem – analizējam nedaudz rūpīgāk, cik liels nobraukums dažādiem automobiļiem ir bijis. Par laimi, tur nav nekā sarežģīta.
Automobiļi daudziem cilvēkiem un uzņēmumiem ir patēriņa priekšmets, kas neizbēgami ir saistīts ar ievērojamiem izdevumiem. Kā saglabāt liela autoparka izmaksas iespējami zemas?
Nekāda burvju trika izmaksu samazināšanai īstenībā nav. Lai gan vienlaikus pērkam daudz automobiļu, mēs automātiski nesaņemam fantastiskas atlaides par apjomu – arī automobiļu pārdevējiem ir savas peļņas likmes, par kurām lētāk viņi nevar pārdot.
Svarīga ir ne tik daudz automobiļa cena, cik līzinga ikmēneša izmaksa!
Pērkot automobiļus un ar tiem saistītos pakalpojumus, cilvēku attiecības ir ļoti svarīgas. Ir jāizveido attiecības un jāsadarbojas ar automobiļu tirgotājiem un šādas attiecības ļaus vienoties ātrāk un veiksmīgāk. Un jāpievērš uzmanība tam, ka svarīga nav tik daudz automobiļa cena, cik līzinga ikmēneša izmaksas! Tas ir atkarīgs no līzinga procentiem un atlikušās vērtības jeb – cik tiek lēsta automobiļa vērtība atdošanas brīdī. Var gadīties, ka lētāka automobiļa līzings faktiski ir dārgāks nekā dārgāka automobiļa, ja salīdzina līzinga ikmēneša maksājumus.
Par izmaksām runājot, arī nomas komandai ir jābūt rūpīgai: par radītu zaudējumu samaksa ir jāprasa no tā, kurš konkrētu kaitējumu ir radījis. Pagaidu darbam norīkotajiem darbiniekiem ir laikus jāatklāj jebkāds kaitējums un nepareiza lietošana. Kad kāds atklāj skrāpējumu uz automobiļa sāna, kas tur jau kādu laiku ir bijis, ir gandrīz neiespējami noteikt, kurš radīja kaitējumu, un tad tas ir pilnībā jāsedz mums pašiem.
Tai pašā laikā nevar arī cerēt, ka automobilis saglabāsies pilnīgi jauns, jo viss, kas kustas, dilst. Divus gadus lietots automobilis nevar spīdēt kā izstādē, vienmēr ir dabīgais nodilums un tas vienkārši ir jāpieņem.
Lielā autoparkā parasti ir daudz dažādu autovadītāju. Kā viņus mudināt lietot šos transportlīdzekļus piesardzīgi?
Varētu jau teikt, lai brauc ar nomas vai darba automobili tā, kā jūs vadītu personīgo automobili, bet diezgan daudzi autovadītāji ir “spīdzina” arī savus automobiļus. Tāpēc mūsu līguma noteikumos esam diezgan specifiski norādījuši, ko nedrīkst darīt un kā automobilis būtu jālieto. Visvienkāršākais: brauc ar automobili pa ceļu, nevis pa apvidu. Varētu domāt, ka tas vispār nav jāsaka, bet ir cilvēki, kuri domā, ka ar parastu automobili var braukt visur. Uz ielas bieži vien ir redzams, ka tieši baltā furgona autovadītāji brauc tā, it kā būtu pie Ferrari stūres. To gan pilnīgi izmainīt nevar, daudz kas ir atkarīgs no tā, kāda audzināšana ir bijusi mājās.
Vēl svarīga ir prasība par saprātīgu izmantošanu, piemēram, sliktos laikapstākļos nevajag braukt pa dziļu peļķi. Tikai pirms dažiem gadiem Tallinā bija lieli plūdi lietus dēļ, kad, iebraucot peļķē, vairāki automobiļi noslāpa un, strauji iebraucot ūdenī, daudzām tika norautas numura plāksnes.
Atsevišķa tēma ir smēķēšana. Ja automobilī smēķē, šī smarža iesūcas salona materiālos un pēc tam to ir ļoti likvidēt. Smēķētāju pašu tas laikam netraucē, bet nesmēķētājs visu laiku jūt šādā automobilī nepatīkamu aromātu un kopumā automobiļa vērtība samazinās. Par smēķēšanu nomas automobilī sam noteikuši naudas sodu 200 EUR apmērā – tā ir pietiekami liela summa, lai neviens pat nedomātu mēģināt.
Kā ir saprātīgi komplektēt lielu autoparku? Vai ir vērts ņemt visus automobiļus tikai no vienas filiāles – vai tam ir kādas priekšrocības?
Nē, vienas markas automobiļiem nav būtisku priekšrocību. Ja jums ir vairāk nekā daži desmiti automobiļu, nav lielas atšķirības, vai tās ir no vienas markas salona vai diviem trim.
Tā kā “ABC Rent” kādreiz izveidojās no Renault izplatītāja “ABC Motors”, pirmajos gados piedāvājām tikai Renault vieglos automobiļus. Attiecībā uz nomas biznesu šāda priekšrokas došana vienam zīmolam ir drīzāk trūkums, jo cilvēki vēlas nedaudz lielāku izvēli. Tāpat es domāju, ka lielos uzņēmumu autoparkos varētu vienoties, ka darbinieki paši var izvēlēties savu darba automobili no līdzīgas cenu kategorijas automobiļiem.
Tagad sniedziet konkrētus ierosinājumus, kādus automobiļus varētu izmantot autoparkam ar desmit un vairāk vienībām.
Manuprāt, degvielas izvēle ir svarīgāka nekā automobiļa marka. Kurjeri, tirdzniecības aģenti un citi darbinieki, ja nobraukums ir liels, varētu izmantot CNG jeb saspiesto dabasgāzi. Man pašam kādu laiku bija Volkswagen Passat, kas brauca ar CNG, un maršruts Tallina-Tartu-Tallina degvielas ziņā izmaksāja mazāk nekā 15 eiro. Ikdienā veicot daudz darba braucienu, degvielas izvēlei ir būtiska ietekme uz naudas maku. CNG ienāk arvien spēcīgāk: tiek būvētas jaunas degvielas uzpildes stacijas, Tallinā drīzumā būs CNG autobusi, Tartu tie jau ir.
Darbinieki, ja nobraukums ir liels, varētu izmantot CNG jeb saspiesto dabasgāzi.
Cilvēki varbūt nezina, ka CNG uzpildes iekārtas var ierīkot arī mājās vai darbā, ja ēkā ir gāzes apkure. Tā ir ierīce aptuveni ūdens boilera lielumā, kas sūknē mājas gāzi tieši uz automobiļa tvertni. Tas gan aizņem vairāk laika nekā parastā uzpilde, apmēram kā elektriskā automobiļa lādēšana, bet vakarā sāc uzpildīt un no rīta ir pilns. Gāzes cena ir arī lētāka nekā pērkot īstā uzpildes stacijā. CNG automobilis ir nedaudz dārgāks nekā automobilis ar dīzeļdzinēju, bet pat ar nedaudz lielāku nobraukumu tas atmaksājas. Apkopes izmaksas ir aptuveni tikpat lielas kā automobilim ar benzīna dzinēju, un CNG degvielai nav nepieciešamas nekādas ļoti sarežģītas iekārtas, tātad tam vajadzētu būt ieguldījumam ar diezgan mazu risku.
Īsākiem braucieniem es pirktu automobili ar benzīna dzinēju, jo tas ir lētāks nekā dīzelis. Runājot par automobili ar dīzeļdzinēju, negatīvi ir tas, ka šiem automobiļiem esošais DPF filtrs īsos braucienos aizsērē.
Elektriskais automobilis joprojām ir nišas tēma un līdz ar to nav aktuāls. Arī hibrīda automobiļiem nomas tirgū nav liela pieprasījuma. Mums šobrīd ir piedāvājumā trīs hibrīda automobiļi, bet priekšroka drīzāk tiek dota benzīna automobiļiem, jo acīmredzot tie ir vairāk pazīstami, bet hibrīds ir nedaudz sveša tehnika.
Neatkarīgi no tā, kādus automobiļus iegādāsieties, jums noteikti vajadzētu programmu, kur reģistrēt automobiļa informāciju. Bez tā nav pārskata un automobiļu pārvaldība un uzturēšana ātri “aizies greizi”.
Ko nesīs nākotne lielu autoparku pārvaldībai?
Pilnīgi pašgājēji automobiļi acīmredzami ir ļoti tālā nākotnē, bet tuvākajā laikā gribētu ieviest automobiļu durvju atvēršanu bez atslēgas, ko Fleet Complete sola drīz ieviest. Ja klients vēlas saņemt automobili, piemēram, agri no rīta vai vēlu vakarā, mūsu darbiniekam nav jāierodas uz vietas nodot automobili, bet mēs varam novietot to piemērotā vietā un klients atver automobiļa durvis ar sava tālruņa starpniecību. Tas noteikti atvieglos mūsu dzīvi.