Mūsdienu automobiļi ir braucoši datu centri, kas ģenerē neskaitāmas datu vienības. Izmantojot un komercializējot šos datus, var likt pamatus pilnīgi jaunai lietu interneta risinājumu un pēcpārdošanas pakalpojumu ekosistēmai un miljardus vērtiem ieņēmumu kanāliem.
Oriģinālaprīkojuma un automobiļu ražotāji tradicionāli ir bijuši vislielākie un vissvarīgākie automobiļu pēcpārdošanas tirgus dalībnieki. Taču lietu interneta revolūcija beidzot ir panākusi autobūves nozari, ļaujot tajā ienākt jauniem dalībniekiem. Viņi nes sev līdzi jaunu skatījumu uz pastāvošo kārtību un esošajiem biznesa modeļiem un veido jaunas tirgus nišas.
Līdz ar to rodas jautājums, vai oriģinālaprīkojuma ražotājiem būtu jāienāk šajos lielo datu tirgos un jāizmanto jaunās ienākumu iespējas, vai arī jāturpina ieguldīt milzīgi resursi tehnoloģiskajā cīņā, kuru viņi var arī neuzvarēt?
Situācija.
Vai jums pieder uzņēmums, kas izmanto komerctransportu? Tad iedomājieties šādu situāciju:
Vienam no jūsu transportlīdzekļiem, esot ceļā, rodas dzinēja problēma, un tam ir nepieciešams remonts servisā, lai pēc iespējas ātrāk varētu turpināt ceļu. Kā vienmēr, ir svarīgi pēc iespējas samazināt transportlīdzekļa dīkstāvi, un jūs arī nevēlaties, lai rēķins par apkopi būtu pārmērīgi liels. Jūsu izvēlētā satīkloto transportlīdzekļu un autoparka pārvaldības platforma automātiski informē jūs, uz kuru no iepriekš izvēlētajiem servisiem doties. Servisā jūs jau gaida un piešķir fiksētu atlaidi par pakalpojumiem, ļaujot jums arī ietaupīt.
Vai tas nav gudrs risinājums? Tas palīdzēs ietaupīt jūsu vērtīgo laiku. Tas ļaus jums ietaupīt naudu un sniegs jūsu autoparka administratoriem neierobežotas iespējas veicināt autoparka un biznesa izaugsmi.
Bet kas izlems, kuram servisam vai dīlerim uzticēt pēcpārdošanas apkalpošanu pasaulē, kurā visa transportlīdzekļu pēcpārdošanas ekosistēma būs saistīta ar lielo datu platformām?
Tas ir miljardiem dolāru vērts jautājums, un lietu interneta risinājumu piegādātāji, oriģinālaprīkojuma ražotāji un transportlīdzekļu ražotāji cīnās par to, lai tieši viņi varētu sniegt vienīgo pareizo atbildi uz to. Mēs ticam, ka jau ļoti tuvā nākotnē atbilde uz šo jautājumu būs – tie oriģinālaprīkojuma ražotāji, kas pievienosies pašreizējai digitālajai evolūcijai, izstrādājot lielo datu platformas nākotnes transportlīdzekļu pēcpārdošanas tirgum.
Oriģinālaprīkojuma ražotāji, kas nepielāgosies jaunajām lielo datu tirgus nišām un lietu interneta platformām, piemēram, „Connvex, ko piedāvā Fleet Complete“ (www.connvex.com), riskē palaist garām lielisku iespēju un samazināt sev pieejamo „transportlīdzekļu pēcpārdošanas pīrāga“ tiesu. Tiek prognozēts, ka šī pīrāga vērtība globālā mērogā līdz 2022. gadam sasniegs 1 triljonu ASV dolāru.*
Lielo datu spēks autobūves pēcpārdošanas nozarē.
Lietu internets ir viena no visvairāk izmantotākajām un jaunākajām modernajām frāzēm, bet, atmetot klišejas, mēs tikai sākam atklāt, kādas iespējas mums piedāvā lietu pievienošana internetam. Nākotnes iespējas būs neierobežotas. Autobūves nozarē ceļu uz digitalizāciju lielā mērā rādīs esošie transportlīdzekļu ražotāji, oriģinālaprīkojuma ražotāji un lielākie starptautiskie pēcpārdošanas telemātikas risinājumu sniedzēji, tostarp Fleet Complete.
Jaunu risinājumu un produktu piedāvāšanas iespējas klientiem ir šķietami neierobežotas. Vai varat iedomāties, ka jūs varētu pasūtīt jaunas transportlīdzekļu detaļas, samaksāt par tām, saņemt būtiskas atlaides pakalpojumiem, lētāku apdrošināšanu vai pat izstrādāt jaunus, personalizētus risinājumus, izmantojot datus, kas iegūti no jūsu autoparka? Iedomājieties, ka varat darīt visu ar jūsu autoparku saistīto, izmantojot vienas pieturas aģentūru – mākoņpakalpojuma platformu.
Lielie dati un mākoņpakalpojumu platformas.
Piegādātāji ar piekļuvi šādai platformai varētu nodrošināt klientiem visu nepieciešamo, sākot no digitālajām kartēm, nobraukuma atskaitēm un autoparka pārvaldības sistēmām, līdz jaunu eļļas filtru, riepu, degvielas pasūtīšanai un tā tālāk. Apmaiņā pret to viņi iegūtu piekļuvi plašam klientu un partneru tīklam, kas ļautu radīt jaunas ieņēmumu plūsmas biznesam.
Taču tas vēl nav viss. Izmantojot autovadītāju un konteksta datus, apdrošināšanas uzņēmumi var piedāvāt individuāli pielāgotas apdrošināšanas polises, balstoties uz izturēšanos uz ceļa, atrašanās vietu un, protams, transportlīdzekļa veidu.
Datu apkopošana no tūkstošiem šādai platformai pievienotu transportlīdzekļu var sniegt arī vērtīgu informāciju satiksmes negadījumu un sastrēgumu novēršanai, labākai pilsētplānošanai, sabiedriskā transporta uzlabošanai un ne tikai.
Autovadītāju dati un konteksta dati šodien tiek kopīgoti ar pēcpārdošanas risinājumu sniedzējiem. Daudzi mūsdienu telemātikas risinājumi iegūst šos datus no transportlīdzekļa OBD II ligzdas.
Jaunākais telemātikas datu veids ir transportlīdzekļa dati – apkopoti dati par transportlīdzekli un tā darbības parametriem. Oriģinālaprīkojuma ražotāji nelabprāt piešķir piekļuvi šiem datiem citām iesaistītajām pusēm.
Trīs aktuāli jautājumi.
Līdz šim autobūves nozares pārstāvji ir raudzījušies uz jaunajiem lietu interneta un telemātikas risinājumu sniedzējiem kā uz konkurentiem nākotnes pēcpārdošanas tirgū, ar ko būtu jācīnās par klientiem un ieņēmumiem. Tas arī ir viens no iemesliem, kāpēc lielākie oriģinālaprīkojuma ražotāji skeptiski izturas pret piekļuves atvēršanu un savu transportlīdzekļu datu kopīgošanu. Būtiskos datus par viņu produktiem var viegli komercializēt tie, kuri nākotnē var būt konkurenti.
Līdz ar to pretrunas un vilcināšanos pievienoties šīm lielo datu platformām pamatā nosaka trīs būtiski jautājumi.
- Kam pieder transportlīdzekļa dati?
- Vai tiks aizsargāti transportlīdzekļa, autovadītāja un ražotāja dati?
- Cik lielā mērā izmantot savus līdzekļus pašiem savu platformu izstrādei, lai sacenstos ar jaunajiem lietu interneta risinājumu sniedzējiem?
Pievienoties vai palaist garām iespēju?
Atbildi uz pēdējo jautājumu var sniegt tikai paši oriģinālaprīkojuma ražotāji. Taču jaunu mākoņpakalpojumu lielo datu platformu attīstība ir tendence, kas pēc mūsu domām tikai turpinās augt. Vai viņi riskēs, ka viņu konkurenti pievienosies šai tendencei pirmie un sāks atņemt potenciālo tirgus daļu?
Mēs domājam, ka viņi kļūs par daļu no šīs tendences un kopā ar telemātikas tehnoloģiju jomas pārstāvjiem uzsāks nākamo ēru transportlīdzekļu lielo datu un lietu interneta risinājumu jomā.