Uncategorized

Nākotnes virzība: ātra un neizbēgama pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem

Stratēģiskās iniciatīvas, piemēram, autoparku elektrifikācija, korporatīvās ilgtspējas programmās sāk spēlēt galveno lomu, kas ir ļoti svarīga, lai apmierinātu interešu grupu, piemēram, klientu, partneru, investoru, un citu pušu cerības. ES izvirzītie mērķi liek uzņēmumiem domāt par zaļākām tehnoloģijām kā jaunu darbības veidu. Turklāt ieinteresētās personas un partneri bieži meklē pierādījumus, vai uzņēmumi un iestādes, ar kurām viņi sadarbojas, atbilst oglekļa emisiju samazināšanas plānam.

Gada sākumā ES pieņemtais likums no 2035. gada aizliegt pārdot jaunus transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinēju nozīmē neizbēgamu pāreju uz elektriskajiem transportlīdzekļiem.

Eiropas Vides aģentūra norāda, ka elektrisko transportlīdzekļu SEG (siltumnīcefekta gāzu) emisijas bija par aptuveni 17-30 % zemākas nekā benzīna un dīzeļdegvielas automašīnu emisijas.

Katru gadu Eiropā pieaug elektrisko transportlīdzekļu skaits. Piemēram, elektrisko automašīnu reģistrācija 2021. gadā veidoja 17,8 % no kopējā jaunu automašīnu reģistrācijas apjoma.

Telia un Estonian Energy kā autoparku izmantošanas un elektrifikācijas piemērs

Estonian Energy pašlaik gandrīz 8 % no visa autoparka ir elektriski (33 elektriskie transportlīdzekļi). Mērķis ir līdz 2024. gadam palielināt elektroauto īpatsvaru vismaz līdz 20 %. Nospraustais mērķis, iespējams, tiks pārsniegts. Igaunijas Enerģētikas transporta vadības departamenta vadītājs Mango Orass (Mango Oras) stāsta, ka ES lēmums no 2035. gada aizliegt pārdot transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinējiem šobrīd viņus pārāk neietekmē, jo uzņēmuma iekšējās ambīcijas ir lielākas. “Ceram, ka ES izsludinātais likums ietekmēs tirgu tik ļoti, ka Eiropas tirgū nonāks elektroauto, kas paredzēti sarežģītiem ceļa apstākļiem, tad varēsim ātrāk visu savu autoparku pārslēgt uz elektrību,” piebilst Orass.

Telia autoparkā šobrīd ir 28 elektriskie transportlīdzekļi (20 % no autoparka), un 11 no tiem ir koplietošanas. Visas dienesta automašīnas darbinieki var izmantot arī personīgajiem braucieniem. Mērķis ir novērst nepieciešamību pēc atsevišķas personīgās automašīnas. Lai rezervētu šīs koplietotās automašīnas, tiek izmantota lietotne Fleet Complete Carsharing. «Automašīnu koplietošanas aplikācija lielam lietotāju skaitam ļauj ērti pārvaldīt kopīgu autoparku, jo papildus ērtai rezervēšanas sistēmai mums ir arī pilnīgs pārskats par autoparka noslogojumu. Turklāt Fleet Complete žurnāls, kas ir savienots ar Carsharing, sniedz iespēju visus veiktos braucienus atzīmēt kā privātus vai komandējumus un, saskaņā ar atbilstošo marķējumu, arī izmaksu sadalījumu starp darba devēju un darbinieku. Privāto braucienu kilometra cena tiek ieturēta no darbinieku nākamā mēneša algas, izmantojot automātiskos ierakstus,» stāsta Telia Estonia administratīvā vadītāja Marija Lisa Manisalu (Mari-Liisa Männisalu).

Rezervējot elektroauto, darbinieki lietotnē var redzēt arī transportlīdzekļa akumulatora uzlādes līmeni, lai atbilstoši plānotu savu braucienu un uzlādes laiku.

Autoparka elektrifikācija ir arī būtiska korporatīvās ilgtspējas programmu sastāvdaļa, kas kļūst arvien svarīgāka, lai piesaistītu darba kandidātus un palielinātu esošo darbinieku iesaisti un produktivitāti.

Estonian Energy pieredzē iemesls, kāpēc dažiem darbiniekiem elektroauto nav pirmā izvēle, parasti ir bailes no akumulatora izlādēšanās. Tomēr visi, kas braukuši ar elektroauto, ir dalījušies ar ļoti pozitīvām atsauksmēm. “Galvenā priekšrocība ir tā, ka automašīna ir ārkārtīgi klusa. Turklāt elektroauto ir automātiskā pārnesumkārba, ļoti labs papildu aprīkojums un paātrinājums. Autobusu joslu izmantošana, braucot ar elektroauto Tallinā, arī sniedz lielas priekšrocības un laika ietaupījumu,» saka Orass.

Estonian Energy arī mudina savus darbiniekus iegādāties elektroauto personīgai lietošanai. Lai to veicinātu, biroja teritorijā bez maksas ir pieejama autostāvvieta un uzlādes iespējas.

Pārejot uz elektrisku autoparku, noteikti ir vērts sekot līdzi un salīdzināt dažādu transportlīdzekļu viena nobraukuma izmaksas, lai saprastu, kādus transportlīdzekļus kādās situācijās izmantot, lai sasniegtu vislabāko efektivitāti. Elektroauto ar lielāku nobraukumu kilometra cena var būt daudzreiz lētāka, salīdzinot ar transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju. «Ņemot vērā visas ar transportlīdzekli saistītās izmaksas, pēc pagājušā gada datiem elektroauto rentabilitātes slieksnis bija pie 22 000 kilometru gada nobraukuma. Pateicoties spēcīgajam atjaunojamās enerģijas ražošanas pieaugumam un gudrai uzlādes laiku izmantošanai, uzlādes izmaksas kļūs vēl pieejamākas, un rentabilitātes slieksnis nākotnē noteikti tiks sasniegts ātrāk,» norāda Estonian Energy pārstāvis.

Autoparka pārvaldības programmatūra nodrošina visaptverošu platformu, lai uzraudzītu un analizētu autoparka veiktspēju, tostarp oglekļa emisijas, ilgtspējības programmas un ieskatus turpmākiem uzlabojumiem. Izmantojot to, uzņēmumi var sagatavoties elektrisko transportlīdzekļu ieviešanai un optimizēt savu uzlādes infrastruktūru, diapazonu un kravnesības pārvaldību.

Nākotne ir elektriska – vai esat gatavi pārejai?

 

Izmantotie avoti:

Eiropas Vides aģentūra https://www.eea.europa.eu/en

Eiropas Parlamenta ziņas https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/economy/20221019STO44572/eu-ban-on-sale-of-new-petrol-and-diesel-cars-from-2035-explained

Related Articles